Δραστηριότητες με τουβλάκια …
16
Δεκέμβριος
2018
kostos
Κόστος
xronos
Χρόνος
diskolia
Δυσκολία

Δραστηριότητες με τουβλάκια …

... γράφει η λογοθεραπεύτρια Χριστίνα Καρανικόλα !!!

Τα τουβλάκια είναι ένα αγαπημένο παιχνίδι των παιδιών. Το παιχνίδι με τα τουβλάκια ενισχύει τη φαντασία, τη δημιουργικότητα, βοηθά στην κατανόηση εννοιών, στις χωροταξικές δεξιότητες και συγχρόνως τα παιδιά διασκεδάζουν. Θα αναφέρουμε δραστηριότητες που μπορούν να γίνουν εύκολα στο σπίτι, αφορούν τη προσχολική ηλικία και ενισχύουν διαφορετικές δεξιότητες που είναι πολύ σημαντικές για αυτή την ηλικία.

1.Εναλλαγή σειράς

Φτιάξτε έναν πύργο εναλλάσσοντας τη σειρά σας με το παιδί . Καθίστε απέναντι από το παιδί, δώστε του μερικά τουβλάκια και ξεκινήστε να φτιάχνετε τον πύργο σας. Ενθαρρύνετε το παιδί να περιμένει την σειρά του δίνοντας λεκτική καθοδήγηση «η σειρά μου»-«η σειρά σου».

2.Αναμονή

Φτιάξτε έναν μεγάλο πύργο και μετρήστε 1 ,2 , 3 πριν ακουστεί το μεγάλο «μπαμ» της κατάρρευσης! Όλα τα παιδιά ανυπομονούν να ρίξουν τον πύργο μόλις τον φτιάξουν. Παρατείνετε λίγο την αγωνία του παιδιού, μετρήστε μέχρι το 3 και αν το παιδί είναι λίγο μεγαλύτερο μη ρίξετε τον πύργο μέχρι να ακουστεί το «πάμε» ή «μπαμ» ή ότι άλλο εσείς σκεφτείτε. Με αυτόν το τρόπο το παιδί μαθαίνει να περιμένει, να ελέγχει τον παρορμητισμό του, να τηρεί κανόνες και ενισχύεται η ακουστική προσοχή του.

3.Κατηγοριοποίηση

Ο διαχωρισμός αντικειμένων βάση συγκεκριμένων χαρακτηριστικών (π.χ. χρώμα) είναι μια πολύ βασική δεξιότητα για την γλωσσική ανάπτυξη και την κριτική σκέψη. Αρχικά, δώστε μερικά τουβλάκια στο παιδί και ενθαρρύνετε το να τα διαχωρίσει βάση χρώματος. Είναι ένας πολύ ευχάριστος τρόπος για να μάθουν τα παιδιά τα χρώματα. Εάν, το παιδί έχει αρχίσει μόλις να μαθαίνει τα χρώματα, θα ήταν προτιμότερο να δοθούν δύο διαφορετικά χρώματα και σταδιακά να προστίθεται ένα χρώμα επιπλέον για κατηγοριοποίηση.

Αργότερα, μπορείτε να κατηγοροποιείτε τα τουβλάκια βάση αριθμών. Μετρήστε με το παιδί πόσα «βουναλάκια» έχει το κάθε τουβλάκι και χωρίστε τα σε ομάδες, π.χ. αυτά που έχουν ένα και αυτά που έχουν τέσσερα.

4.Ταύτιση

Είναι παρόμοιο με την κατηγοριοποίηση, αλλά στην ταύτιση φτιάχνουμε ζευγαράκια. Για παράδειγμα, μπροστά στο παιδί υπάρχουν δύο τουβλάκια διαφορετικού χρώματος και το παιδί φτιάχνει ζευγαράκια επιλέγοντας το ίδιο χρώμα. Το ίδιο θα μπορούσε να γίνει και για τους αριθμούς, ποια τουβλάκια ταιριάζουν μεταξύ τους; Ποια έχουν τον ίδιο αριθμό; Μπορείτε να κάνετε έναν μικρό διαγωνισμό «ποιος θα βρει πρώτος τα ζευγαράκια;»

5.Αντιγραφή προτύπου

Μια δραστηριότητα που ενθαρρύνει την παρατηρητικότητα και την οπτική διάκριση είναι η αντιγραφή προτύπου. Πρώτα φτιάχνουμε ένα μοντέλο/πρότυπο και το παιδί φτιάχνει ακριβώς το ίδιο. Αρχικά, βάλτε λίγα τουβλάκια και σταδιακά αυξήστε τον αριθμό και την πολυπλοκότητα του μοντέλου, π.χ. κόκκινο, κίτρινο, μπλε τουβλάκι φτιάξτε έναν πύργο και ζητήστε από το παιδί να φτιάξει έναν ίδιο κοιτάζοντας το δικό σας. Αρχικά δώστε του μόνο τα τουβλάκια που χρειάζονται για να σχηματιστεί ο ίδιος πύργος και σταδιακά προσθέστε άλλα τουβλάκια για διαλέξει τα σωστά.

6.Ίδιο ή διαφορετικό

‘Ενα παιχνίδι για να μάθει το παιδί τις έννοιες «ίδιο-διαφορετικό». Μπορείτε να φτιάξετε δύο πύργους ακριβώς ίδιους και δύο πύργους που να έχουν διαφορετικά χρώματα, για να μάθει αυτές τις έννοιες. Μπορεί να έχουν τον ίδιο αριθμό σε τουβλάκια αλλά διαφορετικό χρώμα ή ίδια χρώματα αλλά διαφορετικό αριθμό. Με αυτό τον τρόπο ενισχύεται η παρατηρητικότητα των παιδιών, εμπλουτίζεται το λεξιλόγιο τους, ενισχύεται η προσοχή τους, μαθαίνουν να αιτιολογούν.

7.Πρόσθεση

Ένας ωραίος και απλός τρόπος για να γίνει εισαγωγή της πρόσθεσης είναι το παιχνίδι με τα τουβλάκια.

Καλή διασκέδαση,

Χριστίνα Καρανικόλα 

Λογοθεραπεύτρια